در این مقاله میخوانید

سایت اختصاصی یا وردپرس؟بررسی مزایا و معایب هرکدام

اگر قصد طراحی سایت برای کسبو کارتون رو دارین، ممکنه با مسائلی رو به رو بشین که تا به حال ازشون بی خبر بودین. وقتی به مطالب و سایت‌های مختلف سر بزنید تا بهترین تصمیم رو درباره‌ی طراحی سایتتون بگیرید احتمالا با این دو اسم مواجه میشین: ‌سایت اختصاصی و سایت وردپرسی. ولی تفاوت این سایت‌ها در چیه و کدوم برای کسب و کار شما مناسب‌تره؟ جواب این سوال‌ها موضوعیه که قراره در این مقاله درموردش صحبت کنیم.


سایت‌ های اختصاصی

سایت‌های اختصاصی همونطور که از اسمشون پیداست، برای شما طراحی میشن و کاملا منحصر به فرد هستند. این سایت‌ها برای بیزینس‌هایی مناسب هستند که بزرگن و مخاطب‌ها و مشتریان زیادی دارند.

فرض کنید شما صاحب یک شرکت غذایی بزرگ هستید و یک برند شناخته شده و مشهور دارید. وقتی تصمیم به راه‌ اندازی سایتتون میگیرید، یک سایت وردپرسی یا نیمه اختصاصی خیلی پاسخ‌گوی نیاز شما نخواهد بود چون شما قراره از تعداد بسیار زیادی از مشتریان در سایتتون میزبانی کنید. پس باید از وب‌سایتی استفاده کنید که باهاش قادر به کنترل و مدیریت این موضوع باشید. مسلما طراحی سایت اختصاصی برای شما هزینه‌‌ی بیشتری به همراه داره اما همونطور که بهش اشاره کردیم برای کسب و کارهایی که به یک حضور قوی در محیط وب نیاز دارند، ارزش سرمایه گذاری بالایی داره. با طراحی سایت اختصاصی شما حرفه‌ای تر به نظر می‌رسید اما این نکته رو در نظر داشته باشید که برای این کار باید حتما دنبال یک طراح حرفه‌ای باشید تا نتیجه‌ی نهایی مورد پسندتون قرار بگیره و سایت اثرگذاری داشته باشید چون بعضی از طراحان این حوزه دارای تخصص‌های کافی برای طراحی حرفه‌ای نیستند.

مزایای سایت‌های اختصاصی

امنیت

اگرچه این سایت‌ها کاملا غیرقابل نفوذ و هک نیستند اما به دلیل اینکه از سیستم عامل‌های منبع باز استفاده نمی‌کنند بیشتری از سایت‌های وردپرسی دارند.

طراحی و گرافیک منحصر به فرد و خلاقانه

مزیت دیگه‌ی طراحی سایت اختصاصی اینه که ظاهر سایت شما منحصر به فرده و می‌تونید از رنگبندی‌ها و طرح‌های غیر متعارفی استفاده کنید. اگر با شخص قابل اعتمادی کار کنید می‌تونید مطمئن باشید که نمونه‌ی شما روی سایت دیگه‌ای پیاده سازی نخواهد شد و این میتونه باعث تمایز شما از رقباتون بشه.

سرعت بالا

این نوع سایت‌ها چون برای یک شخص، شرکت یا سازمان خاص طراحی شدند و تمام قسمت‌هاشون به دقت بررسی شده معمولا از سرعت بالایی برخوردار هستند.

 امکان توسعه سایت در آینده

وقتی از طراحی اختصاصی استفاده میکنید،میتونید تقریبا هر قابلیتی رو به سایتتون اضافه کنید(بسته به میزان مهارت و حوزه ی توانایی طراح).پس از بابت توسعه ی سایت در آینده مشکلی نخواهد داشت.البته پیاده سازی قابلیت های موردنیاز شما نسبتا زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود.

معایب سایت های اختصاصی

زمان بر بودن

طراحی سایت‌های اختصاصی زمان بره چون همه چیز باید از صفر کدنویسی بشه و طبیعتا هرچی سایت مورد نظر شما خاص‌تر و خلاقانه‌تر باشه این بازه‌ی زمانی طولانی‌تر خواهد بود.

هزینه‌ی طراحی بالا

مشخصا سایت‌های اختصاصی هزینه‌ی طراحی بالایی دارند.

هزینه طراحی این سایت‌ها به دلیل اینکه تمام پروسه‌ توسط یک تیم خاص و از صفر طراحی میشه به مراتب بیشتر از سایت‌های آماده، وردپرسی و نیمه اختصاصیه. از طرفی ایجاد تغییرات میتونه زمان‌بر باشه.

پیشتیبانی گران و عدم امکان تغییر شرکت پشتیانی دهنده در صورت نارضایتی

باید این نکته رو بدونید که در سایت‌های اختصاصی کدینگ توسط یک تا سه نفر انجام میشه و قابلیت‌هایی که قصد داریددر آینده به سایت اختصاصیتون اضافه کنید هم اختصاصی برای شما و از صفر طراحی میشه. بنابراین ایجاد تغییر و رفع مشکل توسط هر شخص دیگه‌ای بسیار هزینه‌بر خواهد بود.پس شما عملا قادر به تغییر تیم پشتیبانی وبسایت نخواهیدبود.


سایت‌ های وردپرسی

اگر  کسب و کارتون خیلی بزرگ نیست و قرار نیست میزبان تعداد زیادی از مشتریان و مخاطبان در سایتتون باشید یا سایتی دارید که ناکارآمد و قدیمی شده و از طرفی بالا نبودن هزینه ها براتون اهمیت داره وردپرس میتونه گزینه‌ی مناسبی برای شما به شمار بیاد. وردپرس اولین بار در سال 2003 منتشر شد و در حال حاضر پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتواست. سایت‌های وردپرسی به زبان ساده با استفاده از یک نرم‌افزار ساخته میشن.  وردپرس همواره در حال بروزرسانی و پیشرفته و از شروع تا به حال ویژگی‌ها و امکانات زیادی بهش اضافه شده. وردپرس شامل قالب‌ها و پوسته‌های متنوعیه که به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیره. جالبه بدونید که خیلی از وب‌سایت‌های مطرح دنیا مثل TechCruch، Microsoft News، TED Blog، BBC America، Skype، Vogue، Time Magazine و … از وردپرس استفاده می‌کنند. در واقع بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی و با استفاده از وردپرس می‌تونید سایت شخصی خودتون رو مدیریت کنید.

چه سایت‌هایی رومیشه با وردپرس راه‌اندازی کرد؟

با کمک وردپرس می‌تونیم انواع  سایت‌ها رو راه‌اندازی کنیم که اینجا به مواردی ازشون اشاره می‌کنیم.

  1. سایت شخصی
  2. فروشگاه آنلاین
  3. سایت آموزشی
  4. وبلاگ شخصی
  5. ‌سایت‌های کاریابی
  6. ‌سایت‌هایی معرفی کسب‌وکار
  7. سایت سفارش پروژه
  8. سایت نمونه کار و رزومه
  9. سایت پادکست
  10. سایت خبری
  11. سایت شرکتی
  12. سایت فیلم و موسیقی
  13. سایت انجمن

مزایای سایت‌های وردپرسی

هزینه‌ی مناسب

یکی از مهم‌ترین مزایای سایت‌های وردپرسی هزینه‌ی نسبتا پایین اون‌هاست. این به این معنیه که شما با استفاده از وردپرس چه از نظر طراحی و چه از نظر نگه‌داری و پشتیبانی متحمل هزینه‌های زیادی نخواهید شد.

صرفه‌جویی در زمان

در طراحی سایت با وردپرس از کدنویسی کمتری نسبت به سایت اختصاصی استفاده میشه و به همین دلیل وبسایت شما در مدت زمان کمتری آماده ی استفاده میشه.

با استفاده از سیستم وردپرس  و با توجه به نوع سایتی که مدنظرتونه بین 4 تا 15 روز کاری زمان آماده شدن وبسایتتون هست.

سئو آسان و سرعت مناسب

افزونه‌های زیادی برای اهداف SEO در وردپرس طراحی شدند که می‌تونن برای بهینه‌سازی سایت از نظر تگ‌گذاری‌ها به شما کمک کنند. از طرفی ساختار وردپرس طوری طراحی شده که بر روی سرعت بارگذری اون تاثیر بسزایی داره.

وب سایت های ریسپانسیو یا واکنش‌گرا

اگر میخواین سایتتون در هر دستگاهی به سادگی قابل نمایش باشه حتما از وردپرس استفاده کنید. در این صورت تفاوتی نداره که مخاطبان و مشتریان شما از یک صفحه نمایش بزرگ مثل مانیتور کامپیوتر شخصیشون یا یک صفحه نمایش کوچیک مثل تلفن همراهشون از سایت شما‍ بازدید می‌کنند، چون در هر صورت چیدمان سایت شما خوانا و مناسب خواهد‌بود. 

پلاگین ها

پلاگین‌ها یا افزونه ها ماژول‌هایی هستند که روی وب‌سایت شما نصب می‌شن و با استفاده از اونها می‌تونید قابلیت‌های متنوعی رو به سایتتون اضافه کنید. وردپرس بیش از 45000 افزونه با کاربردهای مختلف داره که بسیاری از اونها رایگان هستند و از بهینه سازی تا تجزیه‌ و تحلیل سایتتون به شما کمک می‌کنند. برای دسترسی به این پلاگین‎ها نیازی به صرف ساعت‌ها زمان برای کدنویسی نیست. فقط کافیه پلاگین مورد نظرتون رو نصب کنید و از عملکردی که ارائه میده لذت ببرید.

پشتیبانی وردپرس

تکنسین‌های زیادی در سراسر دنیا هستند که کار پشتیبانی وردپرس رو انجام میدن. این اشخاص همواره در حال رفع مشکلات یا پاسخ دادن به سوالات دیگران هستند. چون سایت‌های وردپرسی کدنویسی نشدن دسترسی به اونها ساده‌تر و ارزون‌تر از سایت‌های اختصاصیه. شما می‌تونید از خدمات پشتیبانی وب‌سیتو برای نگه‌داری سایتتون استفاده کنید و با خیال راحت به توسعه سایتتون بپردازید.

معایب سایت های وردپرسی

بروزرسانی مداوم

وردپرس با توجه به نیاز طراحان و کاربران همواره در حال بروز رسانیه. این ویژگی در عین حال که یک مزیته می‌تونه گاهی دردسرساز باشه. می‌پرسید چرا؟ چون با هر آپدیت وردپرس یا قالبی که روی اون نصبه ممکنه مشکلاتی برای سایتتون به وجود بیاد پس شما مجبورید قبل از هر بروز رسانی از سایتتون بک‌آپ بگیرید و این کار برای افراد مبتدی مشکله! از طرفی با هر بروز رسانی ممکنه  ناسازگاری‌هایی به وجود بیاد ک باید متخصص برطرفشون کنه.البته که جای نگرانی نیست و تیم پشتیبانی وبسیتو این کارو براتون انجام میدن.

ناسازگاری افزونه‌ها

قبل‌تر گفتیم که شما با می‌تونید با استفاده از افزونه‎‌ها قابلیت‌هایی رو به سایتتون اضافه کنید. اما بعضی از افزونه‌ها در وردپرس باهم ناسازگارند.در همچین شرایطی مجبورید که یک از افزونه‌های ناسازگار رو حذف و از یک پلاگین مشابه استفاده کنید. پس بدون آگاهی نباید از افزونه‌ها استفاده کنید چون ممکنه بعدش مجبور بشید ساعات زیادی رو صرف برطرف کردن عواقب این مسئله کنید.

آسیب‌پذیری وب‌سایت

به دلیل اوپن سورس بودن وردپرس احتمال موردحمله قرار گرفتن این نوع سایت ها بیشتره.با وجود اینکه هسته وردپرس همیشه درحال بروزرسانی و ارتقاء امنیت خودش هست، خودمون هم باید اقداماتی برای افزایش امینت سایت انجام بدیم.بعضی از این اقدامات به وسیله ی افزونه ها انجام میشن و برخی دیگرهبا کدنویسی و ساخت دیوار آتش برای سایت.

سرعت پایین تر

یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری سایت می‌تونه تا 11 درصد بازدیدهای شما رو کاهش بده و این سرعت به سادگی می‌تونه تحت تاثیر عواملی مثل افزونه‌ها و قالب‌ها قرار بگیره. بعضی از قالب‌ها به‌طور غیر استانداردی کد‌نویسی شدند و می‌تونن تاثیر بسزایی در سرعت لود شدن سایت بذارند. از طرفی نصب زیاد افزونه‌های نامناسب می‌تونه عملکرد سایتتون رو مختل کنه. پس قبل از استفاده از هر قالب یا افزونه‌ای باید از استاندارد بودنش مطمئن باشیم.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم بی‌طرفانه از چیستی وب‌سایت‌های اختصاصی و وردپرسی، مزایا و معایب هرکدوم و اینکه هر کدوم برای چه نیازهایی مناسب هستند صحبت کنیم. شما با درنظر گرفتن نکاتی که گفته شد می‌تونید بهتر تصمیم بگیرید که چه نوع وب‌سایتی مناسب نیاز، بودجه و کسب و کار شماست. اما اگر بعد از بررسی هاتون تمایل داشتید که از وب‎‌سایت وردپرسی استفاده کنید، می‌تونید از این طریق با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان ما در وب‌سیتو شما رو به خوبی راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب نوشته شده